Coraz częściej słyszy się o pozytywnym wpływie błonnika pokarmowego na organizm człowieka. Niewiele jednak spośród haseł obecnych w mediach wyjaśnia, czym właściwie jest ów błonnik i jakie funkcje spełnia.

[h2]Czym jest błonnik pokarmowy?[/h2]

Pokarm przyjmowany przez człowieka złożony jest z wielu składników organicznych i mineralnych. Jego szczególnie ważnym elementem są węglowodany (zwane również cukrami lub sacharydami), które stanowią główne źródło energii organizmu. Podzielić je można na wiele kategorii, jednak kluczowe jest wyodębnienie dwóch grup sacharydów o zróżnicowanej przyswajalności przez organizm – są to węglowodany dostępne i niedostępne.

Jak łatwo się domyślić, pierwsze z wymienionych substancji są trawione w układzie pokarmowym, wchłaniane i wykorzystywane według aktualnych potrzeb organizmu. Druga grupa zawiera natomiast węglowodany, których nasz organizm nie jest w stanie strawić (ich przedstawicielem jest między innymi powszechnie znana celuloza). To nie oznacza jednak, że powinniśmy unikać tych substancji – wręcz przeciwnie – to właśnie one tworzą błonnik pokarmowy.

[h2]Jakie funkcje pełni błonnik pokarmowy?[/h2]

Najbardziej znane funkcje błonnika to przeciwdziałanie zaparciom poprzez przyspieszanie przesuwania treści pokarmowej w układzie pokarmowym, a także obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Ma on jednak również szereg innych właściwości. Przede wszystkim zapobiega transformacjom nowotworowym komórek jelita oraz wiąże metale ciężkie i toksyny, zmniejszając lub eliminując ich negatywny wpływ na ludzki organizm. Ponadto błonnik pokarmowy dostarcza energii niezbędnej florze bakteryjnej, czyli symbiotycznym bakteriom bytującym m. in. w jelicie grubym człowieka.

[h2]Źródła błonnika pokarmowego[/h2]

Błonnik pokarmowy występuje niemal we wszystkich produktach pochodzenia roślinnego. Jego szczególnie cennym źródłem są suszone śliwki, awokado oraz pieczywo pszenne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here